back

Is tech to easy to use?

Het New York Times artikel ‘Is tech to easy to use?’ begint met een oud citaat van Mark Zuckerberg (oprichter Facebook Inc.) “From here on out, it’s a frictionless experience”.

De aanleiding van deze zin is dat apps die verbonden zijn met Facebook vroeger gebruikers om toestemming moesten vragen voor het delen van activiteiten volgens Zuckerberg te veel frictie veroorzaakte.

Dit is opnieuw een voorbeeld van het streven naar een frictieloze ervaring.

De definitie van frictie is volgens dit artikel “the name given to any quality that makes a product more difficult or time-consuming to use”. 

Jenna Bilotta een designer manger die in dienst was bij Google vertelt over de intentie van het frictieloze ontwerp:

“We wanted to juice engagement and therefore mad things as frictionless as possible,” said Jenna Beilotta, a design manager who has worked at Google. “We made a whole world of the literal ‘least you could do’ apps, and it’s trashing people’s mental health” (Beilotta, 2018).

Net als de ‘meaningful friction’ die in mijn eerdere bron ‘Frictionless design, frictionless racism’ wordt beschreven gaat dit artikel ook in op het oplossen van technologische uitdagingen door sommige handelingen moeilijker te maken.

“There is nothing wrong with making things easier, in most cases, and the history of technology is filled with examples of amazing advances brought about by reducing complexity. … But it’s worth asking: Could some of our biggest technological challenges be solved by making things slightly less simple?” (Roose, 2018).

Een voorbeeld van een al geïmplementeerde frictie is het door WhatsApp ingevoerde maximaal aantal keer dat je een bericht kunt doorsturen. Iets Hierdoor maakt misinformatie minder kans om wijd verspreid te worden.

Roose, K. (2018, 13 december). Is Tech Too Easy to Use? The New York Times. https://www.nytimes.com/2018/12/12/technology/tech-friction-frictionless.html