back

Digitale frictie

Het tegenover gestelde van efficiëntie is frictie, een ander woord voor moeite. In mijn leven is de frictie de afgelopen jaren wellicht steeds meer verdwenen. Een groot gedeelte van mijn dag heb ik mijn mobiel in mijn hand, elke keer dat ik mijn vinger over mijn scherm beweeg krijg ik zonder moeite iets nieuws. In 1956 werd de autogordel geïntroduceerd een ontworpen stukje frictie die de passagier beschermt bij een botsing. Misschien is het tijd om een gordel te ontwerpen die mijn vinger beschermt voor het gemak waarmee ik over mijn scherm heen beweeg.

Vanuit deze gedachtegang besluit ik de bewegingen die ik op mijn smartphone maak, in dit geval bij Instagram, vast te leggen. Het valt op dat het lijkt alsof deze app ontworpen is op basis van een zo frictieloze ervaring. Het liken van een bericht wat ik zo tientalen keren per dag doe komt tot stand door twee keer het scherm aan tikken. Dit zet me aan het denken, wat is de waarde van een like wanneer de moeite die iemand moet doen niet meer is dan twee keer een scherm aan raken? Ook een reactie plaatsen gaat zonder enige inspanning, Instagram heeft al een aantal emoticons klaar staan en het enige wat ik nog moet doen is hier één uit kiezen en deze versturen. De aanbevolen sectie waar ik doorheen scroll bevat ‘infinite scroll’ waardoor ik zelf niet meer hoef na te denken of ik naar een volgende pagina ga maar eindeloos door kan blijven scrollen.

Deze bovengenoemde acties zijn allemaal meetbaar, de handelingen zijn om te zetten in harde cijfers. Hieruit volgt een vraag, wanneer we efficiëntie na streven is de eerste stap dan het meten en kwantificeren van een handeling?

Fysieke frictie

Na mijn vraag over de waarde van een like, wanneer deze niet meer moeite kost dan twee keer het scherm aan te raken, besluit ik drie fysieke frictie elementen aan mijn duim te bevestigen die tegengewicht bieden bij de bewegingen over mijn scherm.

Een eerste element is een pleister waardoor mijn vinger nog nauwelijks reageert op het touchscreen. Als tweede heb ik een elastiek gespannen om mijn duim waardoor de bediening erg zwaar wordt. Als laatst heb ik gewichten aan mijn duim bevestigd ook dit zorgt voor een minder vrije beweging. Door deze elementen wordt de fysieke moeite die ik in mijn interacties moet steken vergroot.

Een paar gedachte komen bij me op:

De elementen die ik heb ingezet zorgen ervoor dat ik meer fysieke moeite moet steken in de communicatie, zo moet ik bij de pleister niet 2x maar 25x klikken voordat het bericht geliked wordt. Maar dit heeft voor mij vrij weinig te maken met het spel dat ik miste door het fractieloze ontwerp. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn eigen waarde toevoeg aan de communicatie niet alleen fysieke.