De invloed van platformen

Door de directe aanleiding van het automatisch gegenereerde LinkedIn bericht begint mijn onderzoek bij de technologie platformen als Google en Facebook. Het valt me op dat veel platformen gestuurd worden met het oog op economische groei.

“Elke starter die durfkapitaal heeft gekregen is in de val gelopen: een ondernemingsplan moet altijd een exponentiële groeicurve en werelddominatie voorspellen” (Stikker, 2019, p.83).

Vanuit dit economische perspectief leg ik een link naar efficiëntie. Binnen het kapitalistische stelsel is efficiëntie een gereedschap om hogere winsten te behalen en te concurreren met andere bedrijven. De meest efficiënte ondernemingen zullen immers de meest inefficiënte ondernemingen uit de markt drijven met creatieve destructie schreef Joseph Schumpeter in Capitalism, Socialism and Democracy, (1942).

Verdergaand op het economisch perspectief vertelt internetonderzoeker Evgeny Morozov in een documentaire van Tegenlicht over het marktdenken bij technologie platformen. Dit is volgens hem terug te zien in de diensten die deze platformen aanbieden:

“Niet alles wat we in het dagelijkse leven doen, volgt de wetten van de markt: iemand helpen, bij iemand op bezoek gaan etc. … Hiermee produceren we veel publieke, collectieve en sociale goederen … Al deze factoren langzaam vervangen door het marktmechanisme is het geloof van Silicon Valley” (Morozov, 2020, 42:45).

Ik vind het een interessante vraag. Tot hoe ver laten we deze deze platformen toe? En in welke mate sturen deze platformen ons dagelijks leven? Wordt mijn leven efficiënter als ik deze, op economische groei gefocuste, platformen toe laat in mijn leven?